Bach/Webern - Weill - Brahms/Schönberg
Oslo Filharmonien
ARKIVERT ARRANGEMENT / ARCHIVED SHOW
Bach/Webern: Ricercare
Weill: De syv dødssyndene
Brahms/Schonberg: Klaverkonsert i g-moll
Joshua Weilerstein, dirigent
Tora Augestad, mezzosopran
Torbjørn Gulbrandsøyog Magnus Staveland, tenor; Halvor F. Melien, baryton; Olle Holmgren, bass
Kurt Weill (1900—1950) skrev sin «sungne ballett» De syv dødssyndene i 1933 til en libretto av Bertolt Brecht, og stykket fikk sin premiere i Paris. Både Weill og Brecht hadde forlatt Tyskland etter at nazistene hadde kommet til makten, og dette ble deres siste samarbeid.
Handlingen følger en ung kvinnes ferd gjennom Amerika på jakt etter rikdom, og i hennes forfall gjennom ulike byer ogulike synder ligger en sterk kritikk mot kapitalismens mørke sider.
I 1937 orkestrerte Arnold Schönberg Johannes Brahms’ Klaverkvartett i g-moll for orkester. Han oppga enkle grunner til at han ville orkestrere kvartetten: han likte den, den ble sjelden spilt og ble da gjerne spilt dårlig – pianistene overdøvet de andre. Schönberg ville kunne høre alle stemmene, og nå fikk han det som han ville! Musikken er likevel helt og fult i Brahms' ånd.