Oslo Konserthus | Oslo Konserthus
Hold nede ctrl tasten og trykk + / - Hold nede cmd tasten og trykk + / -
AA
Arkivert
arrangement
-
Archived
show

Griegs fiolinsonater

ARKIVERT ARRANGEMENT / ARCHIVED SHOW

Kjøp gavekort
16sep 17
TidspunktPauseSalBilletter
Konserten starter presis* Slutt-tidspunkt er et estimat.

Internasjonale stjerner besøker Oslo Konserthus, 16. september, kl.19:00.

Dette året har duoen Nilsen-Petrova blant annet hatt opptredener i Spania, Frankrike, Romania, Houston og New York. Høsten 2017 spiller de for første gang sammen i Norge.

Den norske fiolinisten Anna Margrethe Nilsen og bulgarske pianisten Anna Petrova er begge utøvere med en aktiv internasjonal karriere, både som solister og kammermusikere. De har opptrådt som solister over hele verdenen, med en rekke orkestre som Bergens Filharmoniske, Monterey Symphony, St. Peterburg Symphony og Royal Chamber Orchestra of Wallonia, og på konsertarenaer som Palau de la Musica (Valencia). Wiener Konzerthaus, St. Petersburg Philharmonic Glinka Hall, Amsterdam’s Concertgebouw og Carnegie Hall i New York.

Våren 2017 gjorde de en innspilling av Edvard Griegs tre fiolinsonater for platekompaniet Centaur Records i USA. De tre fiolinsonatene med sterkt nasjonalt preg, regnes for å være blant Griegs fremste verk. Det er disse de fremfører på konsertene, hvor de tar oss med på en forrykende reise gjennom vakker norsk natur, fortryllende musikk og trolske stemninger. Samspillet dem imellom er av meget høy klasse og vi anbefaler denne konserten på det varmeste.

Anna Margrethe Nilsen - fiolin
Anna Petrova - piano

Program:

Grieg: Fiolinsonate no.1 i F-dur, op. 8
Grieg: Fiolinsonate no.2 i G-dur, op. 13
Grieg: Fiolinsonate no. 3 i c-moll, op.45

De tre fiolinsonatene med sterkt nasjonalt preg, regnes for å være blant Griegs fremste verk. Duoen Nilsen-Petrova tar oss med på en forrykende reise gjennom vill og vakker, norsk natur. Fortryllende musikk og trolsk stemning. 

Anna Margrethe Nilsen har blitt rost for sitt fiolinspill fylt med “sødme, glød og lekenhet, klangfylde og myndighet” - Budstikka. Allerede som niåring hadde hun sin solo-debut med Kringkastingsorkesteret, og har siden blitt engasjert som solist med en rekke orkestre som Bergens Filharmoniske orkester, Den Norske Operas orkester, Galician Chamber Orchestra, Trondheim Symfoniorkester, Kristiansand Symfoniorkester, Romerike Symfoniorkester, Bærum og Asker Symfoniorkester, Musicum Concentus, Novgorod Chamber Orchestra, Kaliningrad Chamber Orchestra, Juenesses Musicales Orchestra, Manhattan School of Music Philharmonia, St. Petersburg Symphony Orchestra og The State Chamber Orchestra of Belarus. 

Som solist har Nilsen opptrådt på internasjonale konsertarenaer som Wiener Konzerthaus, Oslo Konserhus, Olavshallen i Trondheim, Grieghallen i Bergen, Teatro Cervantes i Málaga, Auditorio i Leon, St. Petersburg Philharmonic Glinka Hall og Carnegie Hall i New York. Videre har hun spilt på musikkfestivaler som Oslo Kammermusikkfestival, Holland International Music Sessions, Juenesses Musicales, Music Academy of Pilzen, Heifetz International Institute, Norwegian Youth Chamber Music Festival, NAC Young Artist Program (Canada), Kronberg Academy, Málaga Clásoca og Music@Menlo (California), og med anerkjente musikere som Lars Aners Tomter, Liza Fershtman, Henri Demarquette, the American String Quartet og Guy Braunstein.

Nilsen begynte å spille fiolin som fireåring, og studerte fra hun var seks år med Prof. Isaac Schuldman. Hun gikk på Unge Musikere ved Norges Musikkhøyskole og tok sin Bachelor og Master of Music ved Manhattan School of Music i New York, i “The Pinchas Zukerman Performance Program”, som student av Patinka Kopec og Pinchas Zukerman.

Hun har vunnet Sparre Olsen konkurransen, Ungdommens Strykemesterskap, Eisenberg-Fried Concerto Competition (New York) og Lillian Fuchs Chamber Music Competition (New York), og har mottatt Málaga by´s Heders Medalje, Asker og Bærum Budstikkes kulturstipend, Drømmestipendet fra Norsk Kulturskoleråd, Norsk Tippings Stipend, utdanningsstipend fra Dobloug Stiftelse og the Hugo Kortschak Award, og er en av artistene i Kempinski Arts Support Programme.

De siste året har Nilsen blant annet turnert i Spania, med opptredener i Auditorium Madrid, Auditorium Zaragoza og Palau i Valencia, som gjeste-konsertmester av Santa Cecilia Orchestra, med dirigent og fiolinist Julian Rachlin, og har blitt engasjert som solist og kammermusikker i Guatemala, Spania, Frankrike, Romania, Houston (Texas), New York, Washington og Connecticut.

Dette året har Nilsen opptredener i Spania i samspill med Guy Braunstein, tidligere konsertmester av Berlin Filharmonien, recitaler i Cantacuzino Palace i Bucharest (Romania), Gartner Performing Arts Center og Grand Legacy Studio (Texas), samt konsertopptredener i samspill med Pinchas Zukerman, Amanda Forsyth, Øyvind Gimse og Paul Neubauer, Sommeren 2017 lanserer hun to CD-er med plateselskapet Centaur Records. Den førstkommende med innspilling av Bartoks fiolinsonate no. 2, Szymanowskis Myter, Janaceks fiolinsonate og Enescus Childhood Impressions, i samarbeid med fiolinisten Jesus Reina og pianistene Anna Petrova og Josu de Solaun. Følgende lanseres en CD med alle Griegs tre fiolinsonater med pianisten Anna Petrova.

Duoen Nilsen-Petrova har sin CD-lanseringsturné høsten 2017 i Norge, med konserter i Grieghallen i Bergen, Oslo Konserthus, Grimstad Kulturhus, Ringerike Kulturhus og Parken Kulturhus i Ålesund.

Nilsen er professor ved musikkakademiet Academia Galamian i Málaga, og sammen med den spanske fiolinisten Jesus Reina, er hun kunstnerisk leder og direktør av den internasjonale kammermusikkfestivalen Málaga Clásica.

Bulgarian pianist Anna Petrova has been praised for her “hallmark performances” of “excellent technical mastery and powerful control of timbre.” – Levante, Spain. Prizewinner of numerous international competitions, including the José Roca (Valencia), Val Tidone (Italy) and Maria Yudina (St. Petersburg), Anna was a semifinalist at the prestigious Queen Elizabeth International Piano Competition in Belgium, 2010, where she performed as soloist with the Royal Chamber Orchestra of Wallonia under Paul Goodwin. At her North-American orchestral debut with conductor Philippe Entremont, which was shortly followed by a second invitation, Anna was praised for her “ultra-smooth playing style”- New York Fine Arts Examiner. Other conductors she has played with include Bruno Aprea, JoAnn Falletta, Ramón Tébar, and Francisco Valero – Terribas.

Highlights of recent seasons include Prokofiev’s Third Concerto with the Plovdiv Symphony Orchestra and conductor Jonathan Pasternack, performances of Prokofiev Piano Concerto No. 1 with Bulgarian conductor Yordan Kamdzhalov, Mozart Piano Concerto K. 415 with the Monterey Symphony Orchestra of California under Max Bravado – Darman, and the Grieg Piano Concerto with the Virginia Beach Symphony Orchestra under David Kunkel. She has given solo recitals in halls such as Amsterdam’s Concertgebouw, Brussels’ Conservatoire Royal, Carnegie’s Weil Recital Hall, Chicago’s Preston Bradley Hall, Slovak Philharmonic Concert Hall in Bratislava, Vienna’s Bösendorfer Hall, Auditorio Ciudad de Leon and Palau de la Musica in Valencia.

Her future performances include a solo tour of China, performances of the Beethoven Triple Concerto with the Monterey Symphony Orchestra and Rachmaninoff’s Rhapsody on a theme by Paganini with the Port Angeles Symphony Orchestra. Anna performs extensively as a chamber musician. Recent chamber music engagements include residencies at Málaga Clásica Festival in Spain, Virginia Arts Festival in Virginia; Mozartfest in Würzburg, Germany, where she worked with distinguished artist Jörn Widmann and Christof Weiss; and Music@Menlo Festival in California, with members of New York's Chamber Music Society of Lincoln Center. Her recording of Stravinsky's Les Noces with members of the Virginia Symphony Orchestra and Choir under conductor JoAnn Falletta will be released on Naxos in 2016. Curently she is working on a two-CD set of the piano sonatas of Russian composer Samuil Feinberg, for the same label.

In May 2016 Petrova graduated as a full scholarship student from the Doctor of Musical Arts degree at New York's Manhattan School of Music, where her main teachers have been Horacio Gutiérrez and André-Michel Schub. She now divides her time between New York and Houston, Texas, where she has recently joined the piano faculty at Sam Houston State University, a position which she combines with a very active career as a recitalist, concert soloist and chamber musician. Her performances have been broadcast on National Public Radio, New York’s WQXR, Chicago’s WFMT, and Bulgarian National Radio and Television.