Hold nede ctrl tasten og trykk + / - Hold nede cmd tasten og trykk + / -

Gubaidulina, Beethoven

Oslo-Filharmonien

Kjøp gavekort

[Sølvserien]
Gubaidulina: Offertorium
Beethoven: Symfoni nr. 3
............................
Han-Na Chang, dirigent
Baiba Skride, fiolin


Det blir symfonisk kruttrøyk og røkelsesduftende mystikk når dirigentkomet Han-Na Chang leder an i Beethovens Symfoni nr. 3 ‘Eroica’ og Sofia Gubaidulinas Offertorium.

I Offertorium pakkes Bachs aura inn i en vidunderlig ny klangverden som har gitt den russiske komponisten heltestatus i musikkens verden. Omtrent samme effekt hadde ‘Eroica’ i sin tid for Beethoven. Han tilegnet den epokegjørende og eksplosive symfonien til sin store helt, men strøk dedikasjonen i raseri da Napoleon kronet seg selv til keiser i 1804.

‘Så var også han bare en vanlig dødelig! Nå vil han se på seg selv som overlegen alle andre og bli en tyrann!’ Ludwig van Beethovens (1770−1827) rasende reaksjon på nyheten om at Napoleon hadde kronet seg selv til keiser er ikke bare gjengitt i Ferdinand Ries’ skildring, men også i manuskriptet der Beethoven klusset ut Napoleons navn så hardt at det ble hull i papiret. For Beethoven hadde Napoleon vært et symbol på det nye Frankrikes glødende frihetsidealer. I 1804 innså han at helten hadde forrådt hans egne ideer. Den rykende ferske Symfoni nr. 3 kunne ikke lenger være assosiert med keiser Bonaparte og måtte skifte undertittel til ‘Eroica’.

Musikken har likevel mer enn nok sprengkraft, fra de drønnende åpningssmellene, via den blytunge sørgemarsjen til den gnistrende finalen − der toner fra Beethovens Prometevs-ballett spiller en avgjørende rolle. Dette var symfonien som satte klassiske idealer på prøve og innvarslet en tid da rå kraft og sterke følelser skulle få fritt utløp. Da ‘Eroica’ ble urfremført i Wien i 1805 sendte Beethoven musikkhistorien med turbofart inn i Romantikken.

I en helt annen historisk, geografisk og musikalsk sammenheng, og 175 år etter at Beethoven klusset på notepapiret, komponerte russiske Sofia Gubaidulina (f. 1931) fiolinkonserten Offertorium. Hennes store helt var Johann Sebastian Bach og Bachs tema fra Musikalisches Opfer danner utgangspunktet for Gubaidulinas verk. Temaet splittes opp klanglig, som i Anton Weberns Bach-arrangementer, før det gradvis skyves i bakgrunnen. Bach klinger likevel hele tiden med i det fascinerende og kontrastfylte tonespråket. Verket er en viktig årsak til at Gubaidulina regnes som en av vår tids viktigste og mest markante komponiststemmer.

Som Gubaidulina, har også Han-Na Chang kjempet seg frem i et mannsdominert hjørne av musikklivet. På rekordtid har den unge amerikansk-koreaneren rukket å etablere seg som orkesterdirigent med internasjonalt renommé, og før sesongen 2017-2018 ble hun presentert som Trondheim Symfoniorkesters første kvinnelige sjefdirigent. Chang danner her tospann med en annen ung og fremadstormende musiker, den latviske fiolinvirtuosen Baiba Skride. 


Billetter

  • Voksen: 100 - 470 kr
  • Honnør: 100 - 375 kr
  • Student: 100 - 235 kr
  • Barn: 100 kr

Konserten inngår i flg. abonnement:

Andre populære arrangementer